TEKST - KRANT VEENMAN+

De tekstredactie voor een artikel voor Wereld van de Witte de With-krant over Veenman+.

Drukwerk en de verdrukking anno 2011

Hier kunnen kosten geknepen worden. Daar gaat de kraan dicht. Gratis e-books zijn downloadbaar via het web en anders valt er altijd wel wat van een kennis te kopiëren. Drukwerk, een mooi boek, een goede brochure, wat moet je er nog mee? Deze vraag stelden we Edwin Veekens van Veenman Drukkers.

Druk op drukwerk
De grafische branche is, in tegenstelling tot de culturele sector, altijd een economische volger geweest. Als het slecht gaat met de economie, gaat het slecht met de branche. De afgelopen decenia is met de iedere dip het drukwerk teruggelopen, maar – wellicht door de groei van internet – nooit meer teruggekropen. Toch is daar altijd weer de Wereld van Kunst en Cultuur die een lichtpunt vormt in deze donkere tijden. Het is een sector die altijd doordraait. Een creatieve sector die enerzijds kiest voor de mogelijkheden van de nieuwe media, maar anderzijds op telkens weer vernieuwende wijze kiest voor traditioneel drukwerk. Flyers, festivalkranten, folders met bijvoorbeeld seizoen-agenda's worden nog steeds gedrukt. Kijk maar eens in uw handen.

De culturele sector is dus altijd een goede, maar ook hele leuke, bron van inkomsten voor de drukkerswereld geweest. De sector is creatief en inspireert ons enorm. Met alle aangekondigde bezuinigingen gaan wij ook de gevolgen voor die sector voelen. Kan niet anders.

De markt beslist
De afname van drukwerk zien we al enige tijd. We moeten niet alleen concurreren met lagelonenlanden, maar ook met het internet. Waarom zou je iets drukken als je deze informatie ook makkelijk, goedkoop en snel via de digitale media kan versturen? Daar bovenop komen de besparingen. Er wordt gewoon minder geld uitgegeven, ook aan drukwerk. Niet alleen in de marketingbudgetten van culturele instanties wordt gesneden, maar ook in die bij grote organisaties. Er wordt flink bespaard drukwerk en geïnvesteerd social media. Hierdoor verdwijnen wel hele mooie producties.

De grote vraag is nu wat er gebeurt als het straks weer beter gaat? Krijgen deze afdelingen hun oude budget terug? Drukwerk vormt wel een onmisbaar onderdeel is van ons leven én van onze cultuur. Enkele voorbeelden. Shell, besloot te stoppen met de zegeltjes, maar daar kwamen ze snel op terug. Het scheelde gigantisch veel omzet. Zo'n zelfde verhaal bij ’s lands grootste kruidenier. Men besloot minder te investeren in traditionele media, maar draaide dat snel terug want juist acties als het stickerplakken zorgt voor extra omzet. En dan heb ik het nog niet eens over de voetbalplaatjes. Zelfs met de komst van de zogenaamde ‘paperless desk’ is er alleen maar meer papier verbruikt. We printen bijna alles wat we interessant vinden.

En laten we wel zijn, er is toch niets mooiers dan met deze uitgave van de Wereld van de Witte de With in je hand rond te lopen? Deze de volgende ochtend verfrommeld in je binnenzak van je jas terug te vinden en nog eens terug te denken aan een fantastisch festival?

Nieuwe media-mix
De grote kans voor de komende jaren is de mix van de diverse media. Naar mijn mening is de digitale media niets zonder de traditionele media, én andersom. Ze vullen elkaar steeds meer aan. Het nieuws bereikt via de nieuwe media, soms zelfs al eerste via Twitter. In de traditionele media, vind je de achtergronden. Dit geldt natuurlijk ook Wereld van Kunst en Cultuur. De combinatie van traditionele media en digitale media zal ook hier steeds belangrijker worden.

Internet maakt drukwerk toegankelijk
Ondanks alle bezuinigingen zie je toch leuke verschuivingen. Het laten drukken van bijvoorbeeld een boek, wordt steeds meer voor het grote publiek toegankelijk. Dit biedt kansen. Waar het in het verleden alleen voor de grote kunstenaar van naam mogelijk was, is het nu voor bijna iedereen mogelijk om je boek te laten drukken. En let wel, dit zonder dat je daarbij een vermogen neer hoeft te tellen.

Met de juiste adviezen kan het produceren van een publicatie tegen relatief lage prijzen. Als je daarbij bedenkt dat er tegenwoordig – mede dankzij het internet – mogelijkheden zijn om vooraf al inkomsten te genereren. Dan is een publicatie al vrij snel kostendekkend te krijgen.

De manier om vooraf sponsors en dus inkomsten te genereren noemt men Crowdfunding. Waar je in het verleden gebruik kon maken van de traditionele en dus lokale media, kun je nu met de komst van internet en social media als Facebook en Twitter de hele wereld bereiken. Hiermee is crowdfunding binnen ieders bereik gekomen. Om deze bronnen aan te boren, zullen kunstenaars dus meer als ondernemers aan de slag moeten. Als je die weg durft te gaan, dan zijn er genoeg kansen om met een laag budget mooi drukwerk te realiseren.

Toch zijn er – als je ze wilt zien – genoeg kansen om met een laag budget mooi drukwerk te realiseren. Maar je moet die weg wel willen en durven gaan. Waar je in het verleden alleen je eigen regio als bron hoopte te bereiken, is dat nu de wereld geworden.

De bekende quote:
Door Walter Isaacson, president en CEO van het Aspen Institute; voorheen CEO van CNN en managing editor van Time: “Ik ben erg optimistisch over drukwerk als technologie. Woorden op papier zijn een geweldige manier om informatie op te slaan, terug te vinden, te distribueren en te consumeren… Stel je voor dat we in de afgelopen 550 jaar onze informatie uitsluitend digitaal op onze schermen hadden ontvangen. Dat vervolgens een moderne Gutenberg een technologie bedenkt die in staat is al die woorden en plaatjes op pagina’s te zetten die bij je thuisbezorgd kunnen worden, die je mee kan nemen de tuin in, in bad of in de bus. We zouden opgetogen zijn over deze technologische sprong voorwaarts en voorspellen dat het misschien ooit de plaats van het Internet zou innemen.”
En laten we wel zijn; er is toch niets mooiers dan met deze uitgave van de Wereld van de Witte de With in je hand rond te lopen, deze de volgende ochtend verfrommeld in je binnenzak van je jas terug te vinden en nog eens terug te denken aan een fantastisch festival?

Keer terug naar de Tekstlijn.

Samen op weg van 0 naar duizend klanten!